maandag 20 oktober 2014

Onderhoudsarme fiets.

Onderhoudsarme fiets

Na 25 jaar actief fietsen ben ik wel klaar met het vele onderhoud om de fietsen in goede conditie te houden. Dus ben ik anderhalf jaar geleden gaan zoeken wat de ontwikkelingen  zijn omtrent onderhoud aan fietsen.

Naast een ATB en racefiets bezit ik nog hybride fiets van 15 jaar oud. Deze laatste had ik van bedacht dat ik hem zou willen vervangen.
In mijn zoektocht kwam ik uit op een vakantie / trekking fiets. Deze fietsen worden veelal voor het woon/werk verkeer gebruikt of om mee op fietsvakantie te kunnen.

Onderhoudsarm, waar moet je dan aan denken? Van een open versnellingssysteem naar een gesloten versnellingssysteem. Van ketting aandrijving naar een tandriem aandrijving. Van V-brakes / remschijven naar hydraulische velgremmen. van allerlei losse verlichtingssystemen naar een vaste verlichtingssysteem met naaf dynamo.

Al snel kwam ik hierbij uit op een onderdelen set die hun kwaliteit al hebben bewezen. In mijn speurtocht kwam ik op de volgende onderdelen uit:

  • #Rohloff versnellingsnaaf,
  • #Gatesbelt aandrijf riem,
  • #MaguraHS33 hydraulische velgremmen,
  • #SuperNova verlichtingsset + naaf dynamo.
Er zijn verschillende fietsmerken die hierin zijn gespecialiseerd. De Nederlandse merken zijn dan ook koploper in het ontwikkelen van fietsen met een degelijke configuratie. Kwijlend heb ik de Nederlandse merken bekeken en getest; Santos en Koga Miyata, De diverse fietsenzaken waren allen bereid verschillende fietsen voor en proefrit beschikbaar te stellen. Keer op keer ging mijn hart sneller kloppen tijdens de proefritten die ik heb gemaakt. De teleurstelling kwam telkens als de prijs werd genoemd. Prijzen vanaf €3700,- waren boven mijn begroting.

Na een jaar zoeken viel mijn oog op de #Gudereit fietsen. Hierin kwam ik de #Gudereit #SX-R4.0 tegen met precies de configuratie had die ik zocht in het licht van een #onderhoudsarme fiets. Eerst eens naar de prijs gekeken voordat ik een volgende proefrit zou gaan maken; de prijs deed mij versteld staan €2499,- . 
Nadat ik een fietsenzaak had gevonden, wat nog niet mee viel, heb ik een afspraak gemaakt voor een proefrit. Al snel was ik verkocht. De rij-eigenschappen van de Santos/Koga en Gudereit verschillen zo minimaal van elkaar dat de prijs de doorslag heeft gegeven. Het enige nadeel is dat in geen persoonlijke aanpassingen kunt doen vanaf de fabriek. Er zijn twee uitvoeringen beschikbaar en daar kun je uit kiezen. Alles wat je wilt aanpassen moet je nadien doen.
Inmiddels ben 2 mnd in bezit van deze Gudereit SX-R4.0 en heb bijna de eerste 1000km erop zitten. Met de herfst en winter voor de deur kan ik niet wachten op slecht weer. Ik hoop over een jaar te kunnen zeggen hoe onderhoudsarm, onderhoudsarm daadwerkelijk is.


12 opmerkingen:

  1. Hoi Gerrit Jan. Een mooi verhaal over een speciale fiets. Ik ben benieuwd wat er gebeurd met de riem als je door een fikse sneeuwbui fietst. Hou ons maar op de hoogte. Groeten Max.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Gerrit Jan, Nadat ik 3 jaar geleden een fiets heb gekocht met XT materiaal was ik in het begin bijzonder tevreden met de fiets. Helaas na een stevige winter begint de onderhoud cyclus van tandwielen, kettingen en hydraulische schijf remmen. Ik denk dat ik nu (onderhoud doe ik zelf om kosten te besparen) rond de 150 euro per jaar kwijt ben aan onderhoud. Ik vind de kosten nog te overzien maar elke keer iets te moeten vervangen als je weer wilt weg fietsen ben ik een beetje zat. Na lang research te hebben gepleegd is ook mijn oog op deze fiets gevallen en op de Travel lite van Santos (over de 4000 euro). Het is toch een enorm prijs verschil tussen de twee. Ik moet ze nog gaan bekijken en dan kan ik er misschien een beter oordeel over vellen. Nu is mijn brandende vraag: Hoe bevalt de fiets na een winter van water en ijs? Zijn er aandachtspunten of ben je 100% tevreden? Groetjes,
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Remco,
    Een bekend verhaal wat ik lees. Ik maak al ruim 20 jaar gebruik van de fiets voor het woon / werk verkeer en meer. Altijd hetzelfde verhaal over onderhoud.

    Na de eerste "winter" met de sx-r.4.0 heb ik toch echt een andere ervaring opgedaan. Ik heb de afgelopen mnd gemiddeld 500 km / mnd gefietst en inmiddels 3500 km op de teller staan.
    Qua onderhoud alleen met een zachte borstel, warm water en spons onderhoud gepleegd. Na de schoonmaak beurt ( 15 min) de frame nog even oppoetsen met een schoon doekje met sileconenspray en hij is weer klaar voor gebruik.

    De is afgemonteerd met beproefde onderdelen, waar ik niets op valt heb aan te merken.
    Wat overblijft is de combinatie met de Gudereit frame. Na een half jaar en 3500 km met een gemiddelde snelheid van 25 km/uur kan ik stellen dat hij mij tot dusver goed bevalt. ondanks dat het een zware fiets in vergelijking met bv een racefiets is hij toch snel. Of deze tevredenheid over 3 jaar nog zo is durf ik nu nog niet te zeggen.

    De planning is om in mei een fietsvakantie te gaan houden. Dan zullen er weer nieuwe eisen aan de fiets worden gesteld. Ben benieuwd wat dat gaat opleveren.

    In mijn zoektocht heb ik mij afgevraagd waar ik de fiets voor wil gaan gebruiken. Daarna heb ik mij goed laten voorlichten en diverse proefritten gemaakt op fiets met bijna gelijke afmontering (santos en Koga). De verschillen waren voor mij in het fietsen niet terug te vinden. Wel zijn er verschillen in fietsframe en constructies te vinden die de Koga en Santos net iets mooier en beter maken. De vraag is echter of dat minimaal 1500 euro moet kosten.
    Als geld geen rol speelt is de Santos een goede keus. Ik ben echter iemand die opzoek is gegaan naar een goed alternatief. De prijs kwaliteit verhouding van de Gudereit is zonder meer ok.

    Ik wens je veel succes met je zoektocht. Als je meer wilt weten mag je altijd eens bellen.

    Mvg
    Gerrit.Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Gerrit Jan,

    Met veel interesse las ik je artikel over de Gudereit SX-R-4. Ook is sta op het punt een Gudereit te kopen. Ik fiets dagelijks naar mijn werk door weer en wind. En vooral in de herfst en in de winter moet ik vaak door heel wat modder ploeteren die van de velden afgevloeid is op het fietspad. In mijn zoektocht naar een onderhoudsvriendelijke fiets ben ik uiteindelijk ook bij de Gudereit met Gates belt aandrijfriem terecht gekomen. Alleen twijfel ik nog tussen de SX-R-4 (Rohloff naaf) en de SX-A-4 (Shimano Alfine 11 naaf). De SX-A-4 is namelijk 900 euro goedkoper wat toch een behoorlijk prijsverschil is. Uiteraard begrijp ik ook wel dat de Rohloff van een ander kwaliteitsorde is. Maar wat ik mij afvraag. Rijdt een fiets met Rohloff naaf ook aanmerkelijk lichter? Heb jij daar ervaring mee? Ik heb hier in de buurt (Belgisch Limburg) een verdeler gevonden van Gudereit, maar hij kan mij helaas geen testrit laten maken. Ik ga mijn fiets niet gebruiken voor maandenlange trektochten over zwaar terrein. Ik ben vooral op zoek naar een degelijke, onderhoudsvrije EN lichtlopende fiets voor dagelijks gebruik.

    mvg,

    Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Erik,
    In mijn zoektocht naar mijn fiets heb ik op diverse Alfine 11 fietsen met carbon drive gefietst. in het algemeen schakelen ook deze naven lekker soepel en trappen ze licht.
    Het wordt echter anders bij vrieskou. doordat deze naaf gevuld is met vet (ipv olie) gaat het schakelen dan zwaarder. ook het schakelsysteem kabel opschakelen en met een interne veermechanisme in de naaf afschakelen, zal sneller voor storingen.zorgen vergelijkbaar met een derailleur schakeling. Met de rohloff is het een kabel die op- en afschakeld. dit zorgt ervoor dat de veer niet blijft hangen
    Voor de rest is je denkwijze volgens mij wel goed(kijk waar je de fiets voor gaat gebruiken en maak dan keuzes.
    Grt Gerrit Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Alfine 11 is wel degelijk gevuld met olie! Deze moet de 1e keer na 1000km gewisseld worden, daarna iedere 5000km.
      Ook ik ben een tevreden Gudereit bezitter, een SX-A model 2013, met genoemde Alfine 11.

      Verwijderen
  6. Dank je voor je antwoord Gerrit-Jan.
    Ik heb toch een dealer gevonden waar ik eens kon proefrijden. En inmiddels heb ik ook een Gudereit besteld. Het is de SX-A-4.0 geworden, met de Alfine naaf. Voor wat ik het nodig heb, is dit zeker goed. Nu enkel nog wachten tot hij geleverd wordt :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. in mijn zoektocht naar een nieuwe fiets ben ik op jouw blogspot terechtgekomen.

    De gudereit ziet er inderdaad een geweldige prijs/kwaliteit fiets uit.

    Ik heb echter nog een aantal vraagjes waar ik niet direct een antwoord op terugvindt.

    Indien de riem dient aangespannen te worden hoe gaat dit in zijn werk ? of indien de riem dient te vervangen worden ?

    En bij een eventuele lekke band kan het voor- en achterwiel makkelijk uit het frame genomen worden ?

    Hartelijk dank bij voorbaat

    Gerdy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste Gerrit-Jan,
    met veel interesse deze discussie gelezen. Hoe bevalt de sx-r.4.0 tot nu toe? (de vraag ook aan andere bezitters).
    Is de kwaliteit degelijk? heb je bijzondere problemen er mee gehad en hoe licht fietst deze in de heuvels of bergen? Grag hoor ik van je.
    Met vr.groet, Rene

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Gerrit-Jan,

    Hier nog een geinteresseerde in jouw verdere ervaringen met deze fiets. Ik heb je ook een berichtje gestuurd via facebook. Waar ik vooral even benieuwd naar ben is hoe de riem bevalt en of het frame stijf genoeg is gebleken. Ik begreep dat een frame wat niet stijf genoeg is voor problemen kan zorgen.

    Mvgrt,
    Bram

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bram,
      heb inmiddels 25000 km met de fiets gereden, waaronder verschillende fietsvakanties met 25 KG aan bepakking op en aan de fiets. Tot op heden zijn dit probleemloze km geweest. Qua onderhoud zijn er de gebruikelijk zaken geweest.
      De tandriem heb in na 20000 km vervangen. niet zozeer omdat de riem af was maar de tandwielen wel. Ik kan je aanbevelen om originele onderdelen te monteren.Er zijn namelijk ook goedkopere varianten die aanzienlijk minder van kwaliteit zijn.
      Wat betreft de stijfheid van de fiets kan ik het volgende zeggen. voor het woon werk verkeer(waar ik de fiets het meest gebruik) zul je hier niet van merken. Tijdens de fietsvakanties met bepakking is dit anders. wanneer je op de pedalen staat om even goed aan te zetten, merk je dat het frame stijfheid mist(niet direct hinderlijk maar wel het moment waarop iets merkt). de 14 speed Rohloffnaaf is geweldig met volle bepakking, alle klimwerk goed kunnen doen. Wanneer je de berg af gaat merk je boven 40km/uur een gebrek aan stijfheid in het frame, hij gaat trillen.
      Het is dus sterk afhankelijk wat je met de fiets wilt gaan doen. Voor mij was de overweging om te gaan voor een goede prijs kwaliteit verhouding. Ik denk dat Gudereit daar goed in slaagt.
      Persoonlijk overweeg ik een volgende Gudereit fiets te kopen.

      Mvg

      Gerrit Jan Rave

      Verwijderen
  10. Goeden dag,okt.2020 tweedehands Gudereit gekocht bij Mastbergen,was al 5 jaar oudvolgens zeggen,heb er inmiddels over de 8800km op zitten,1 maal olie ververst,prima fiets,niets dan lof,wat er niet goed aan is ligt aan mij

    BeantwoordenVerwijderen